Logo

Vi ønsker Facebook Canvas ads velkommen!

You are here:
  • Contentio
  • /  Norsk  /  Vi ønsker Facebook Canvas ads velkommen!

Vi ønsker Facebook Canvas ads velkommen!

25 februar lansert Facebook sitt nye annonsevåpen; Canvas Ads. Canvas er en ny annonsetype som lar deg lage en annonse i fullskjerms annonseformat på mobil. Dette er en helt ny type annonse, som du neppe har sett tidligere.

I 2015 startet Facebook med soft-launch av canvas ads. Da var det kun utvalgte kunder som fikk tilgang til annonsene. I Norge var det blant annet SAS som var en av de første til å teste annonseformatet. Nå har Facebook uttalt at alle bedrifter vil få tilgang til det nye annonseformatet i slutten av måneden. Vi har kikket litt nærmere på Canvas ads.

Så hva er Canvas ads ?

En canvas annonse er en annonse som kun fungerer når du er på Facebook som mobilapp, dette gjelder alle type smarttelefoner. Annonsen kommer med store bilder, mulighet for video, flotte panoramabilder, tilte-funksjon og scrolling.

Det unike med Canvas ads er at hele annonsen blir laget på Facebook og legges ikke på en ekstern side. Dette betyr med andre ord at annonsen laster veldig raskt. Vanlig annonser tar deg ut av Facebook, mens Canvas er du fortsatt i Facebook appen. Facebook uttaler: Dette skal gi brukerne en bedre brukeropplevelse.

LOS & CO, som er ansvarlig for SAS på sosiale medier,  uttalte tidligere til medier24.com :

Canvas er kanskje den største trusselen for native-annonseringen norske medier nå ruller ut for fullt. Her kan annonsøren kontrollere alt selv, og bruke Facebook sine gode segmenteringsmuligheter til å nå et stort, relevant publikum for en lav pris – vel og merke dersom innholdet er relevant og engasjerer. Det gjorde SAS-annonsen, folk brukte i snitt mer enn 40 sekunder på den. 

Hans Petter Nygård-Hansen kaller Canvas Ads for: «instant articles for reklame».

Så hvorfor bør du sjekke ut Canvas ads? 

Canvas er kanskje den mest visuelle og lekre måten du kan annonsere på akkurat nå. Her kan du kan du kombinere bilder, video, call-to-action, bildekaruasell, panorama og zoom-funksjon i en og samme annonse.

Bedrifter som har fått tilgang til formatet forteller at brukerne gjerne bruker 50% lenger tid på en canvas annonse, i motsetning til en vanlig annonse. I tillegg kan du fortelle flere historier samtidig og på den måten drive mer salg.

Her er noen grunner til at du bør vurdere canvas ads.

  • En annonse helt skreddersydd mot mobilbrukerne.
  • Lekkert og brukervennlig oppsett.
  • Unik og kreativ måte å fortelle og drive historiefortelling.
  • Viser bilder og video 10 ganger raskere enn i standard nettleser.
  • Gir deg frihet til å lage annonser på en helt ny måte.
  • Fyller hele mobilskjermen.
  • Null forstyrrelse fra andre annonsører eller Facebook sider.

Når Facebook lanserte instant articles ble dette sett på som en stor trussel for nettavisene. Canvas ads vil bli samme trussel for tradisjonelle annonseplattformer og formater.

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *