Logo

Hva er Google Analytics?

You are here:

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er kanskje det viktigste verktøyet for deg som jobber mye med digitale kanaler. Google Analytics er et verktøy for deg som har en fungerende nettside og ønsker å få oversikt over trafikkbilde på din nettside. I dette innlegget gir vi deg en kort introduksjon av Google Analytics og hvilken statistikk du bør se på.

Google Analytics er et gratis verktøy fra Google som måler og samler statistikk om de som besøker ditt nettsted eller blogg. GA gir deg en rask og enkel oversikt over hvilke undersider som er mest besøkt, hvilke artikler som blir mest lest, hva som fører til at besøkende forlater siden din og hvor mange besøkende siden deres hadde denne uken i forhold til forrige uke eller forrige år. GA gir deg mye informasjon om hva besøkende foretar seg på ditt nettsted.

Det er enkelt å sette opp(Logg inn her for å sette opp Google analytics) og du følger bare instruksjonene frem til du kommer til delen hvor du skal lime inn sporingskoden på nettsiden. Her anbefaler vi å ta kontakt med webmasteren eller ansvarlig for nettsiden, slik at dette blir gjort riktig. Det vil ta ca 24 timer før GA begynner å hente statistikk.

I begynnelsen kan GA virke vanskelig og komplisert, men ikke bli redd. Vi gir deg tips til hvilken statistikk som er nyttig og forklarer deg hvorfor.

1. Målgruppe:

Dette er det første vinduet du møter etter du har logget inn. I dette vinduet vises en del nøkkeltal fra perioden du har valgt. Periode velger du øverst i høyre hjørnet, se bilde under:

Skjermbilde 2015-05-06 kl. 17.02.00Av de tallene som vises i bildet over er det økter og sidevisninger som er viktige nøkkeltall. Disse er ikke nevneverdig påvirket av andre variabler og er derfor sikre tall. Økter er antall besøk på din side, en besøkende kan ha flere økter i løpet av perioden du har valgt, så dette tallet er viktig å se i sammenheng med antall brukere(unike besøkende).

Sidevisninger referer til antall sider en bruker «browser» gjennom per økt, når han/hun besøker ditt nettsted.

Begge disse tallene er viktig når du sammenligner perioder, og det gir deg en god indikasjon på aktiviteten på nettsiden.

2. Trafikk (kanaler) :

Dette er fanen som er plassert under målgruppe på venstre side. Her finner du oversikt over hvilke kanaler som fører til trafikk på ditt nettsted.

Dette er stedet hvor du kan kartlegge trender og utvikling. Hvor du kan se hvilke kanaler du bør satse på og hvor strategien fungerer og ikke fungerer, og hva som gir resultater.

Dette ser du best ved å velge en lengre periode, vi anbefaler å bruke en periode på 4 mnd eller mer. Da har du mye data å analysere.

Skjermbilde 2015-05-06 kl. 16.42.42

Under trafikk får du oversikt over organisk trafikk, henvisninger, direkte trafikk og sosiale kanaler. Hvilke kanaler fører til flest økter? Hvilken kanal øker eller har en nedgang, hvordan fungerer betalt annonsering?

Ved å se på henvisninger kan du identifisere hvilke eksterne sider som gir dere mye trafikk. Bruker dere penger på annonsering på Facebook, bør Facebook ligge høyt på denne listen. Hvis ikke er det et signal om at annonsering ikke er effektiv nok.

På denne måten har du full kontroll over effekten av kampanjer dere gjennomfører på nett og hvor dere bør øke satsningen.

3. Adferd. Nettstedinnhold.

Etter trafikk fanen finner du adferd. Denne fanen beskriver hvordan de besøkende «beveger» seg på deres nettside, med andre ord hvilke sider de besøker og hva de gjør.

Nettstedinnhold er den mest relevante statistikken under adferd. Her vil du kunne se hvilke sider på nettstedet deres som er mest besøkt, hvilke artikler som er poplære og hvike sider som fører til at flest forlater nettsiden.

Under fanen «alle sider» vil du se topp 10 mest besøkte sider på ditt nettsted. Normalt vil forsiden ligger øverst, markert med / tegnet, dette fordi de fleste som besøker siden kommer inn på forsiden som første side. En side alle «må» besøke.

Det interessante er sidene under. Hvilke blir mest besøkt? Hvordan er trender i forhold til samme periode som i fjor eller forrige uke? Juster perioden for å se hvordan resultatene er i forhold til tidligere perioder, forrige uke, forrige måned eller år.

På denne måten kan du kartlegge innhold som besøkende finner interessant og relevant. Her vil du finne statistikk som forteller deg hvilken type innhold dere bør fokusere på og hva dere bør fjerne.

Hvordan er trenden? Er det slik at innhold er mer aktuelt i en periode og mindre i et annet? Når tilbringer besøkende mest tid på ditt nettsted? Slik informasjon er viktig for å kunne bedre tilrettelegge innholdet på deres nettsted.

4. Mål

For at du bedre skal kunne måle effekt og utvikling, bør du legge inn noen mål.

Mål er et kvantifiserbart tall i motsetning til målsetning som er en langsiktig visjon. En målsetning vil være å øke antall bookinger med 30%, et mål vil da være en faktisk booking.

Mål i GA vil være en konverting, med andre ord en handling vi ønsker at de som besøker nettsiden vår skal gjøre. Så målet bør helst ha en verdi, for eksempel en booking av en tur vil koste 1500,-. Da bør verdien på målet være 1500,-.

Et mål i GA registreres på en spesifikk URL, hvor mange sider per besøk eller en unik handling.

Slik legger du inn mål i GA:

  1. Gå inn på adminstrator fanen.
  2. Velg hvilken side du vil legge mål på.
  3. Trykk på Mål under område.
  4. Trykk på legg til nytt mål.
  5. Velg hva du vil måle; URL, varighet, sider per økt eller en hendelse.
  6. I neste bildet legger du «kravet» på målet og verdien dette målet har.
  7. Klikk opprett mål.

Når du har gjort dette vil du kunne se hvilke kanaler som fører til flest målkonverteringer. På denne måten får dere en indikasjon på hvor dere bør satse og hvor dere får mest ut av markedsbudsjettet.


GA er et meget nyttig verktøy og det er verdt å ta seg tid til å lære seg dette verktøyet. Hvis du bruker tid på lære deg GA, vil du få tilgang på mye informasjon som kan gi deg viktige konkurransefordeler for deg og din bedrift.

Ønsker du et kurs eller en Workshop i Google Analytics?

Ta kontakt! Våre eksperter står klar til å hjelpe deg:)

Marius@contentio.no

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *