Logo

Hva er og hvordan fungerer Remarketing?

You are here:

Hva er og hvordan fungerer Remarketing?

Remarketing eller retargeting er et mye brukt begrep innen digital markedsføring. Remarketing handler om at du bruker markedsføring mot en målgruppe som har vært i kontakt med din bedrift på en eller annen måte. I dette innlegget gir vi deg en introduksjon og en steg for steg guide for hvordan du setter opp en remarketing kampanje på Google og Facebook.

Både Facebook og Google tilbyr sine kunder det som kalles Remarketing. Vi kan definere remarketing slik: «markedsføring rettet mot en målgruppe som har vært i kontakt med din bedrift via digitale kanaler, på din nettside eller blogg». Men hvordan fungerer remarketing?

Hva er hensikten? Hensikten med remarketing er at du som bedrift kan nå personer som faktisk har vært inne og kikket på deres nettside. Det gir deg muligheten til å skreddersy annonser spesifikt mot grupper som har gjort en bestemt handling på nettstedet ditt. Dette gjør at du som bedrift kan skape mer relevante annonser og ikke minst treffe segmenter som vil være interessert ditt tilbud. Med andre ord; du kan øke konvertingen på ditt nettsted drastisk. Med dette menes det å øke antall personer som besøker nettstedet og gjør et kjøp.

Det er flere muligheter ved remarketing:

  1. Du kan nå kunder som kjøpte noe på nettstedet ditt.
    a. Her kan du sette opp annonser som vises kun til person som for eksempel kjøpte fotballsko. Disse vil kanskje være interessert i å kjøpe mer fotballutstyr.
  2. Kunder som har puttet noe i handlekurven, men ikke fullført kjøpet.
    a. Her kan du sette opp annonser som vises kun til person som for eksempel kjøpte fotballsko. Disse vil kanskje være interessert i å kjøpe mer fotballutstyr. Mot denne målgruppen vil det være nyttig vise dem annonser av produktet de ikke kjøpte, og hvertfall hvis dere har et tilbud på dette produktet.
  3. De mest aktive besøkende, har du et nytt produkt? Annonser mot de som ofte er inne og ser på nyhetene deres.
    a. Lag annonser med helt eksklusive nyheter som nettopp har kommet i butikken.

Kan alle gjøre dette? JA! Det er det som gjør remarketing unikt.

Vi kan begynne med å skille mellom Google og Facebook.

Google Remarketing.

Google Remarketing tar utgangspunkt i at du har lagt inn en Google analytics kode på ditt nettsted. Via denne koden tillater du at Google henter informasjonen om besøkende på ditt nettsted, som du får tilgang til gjennom Google analytics. Via Google analytics kan dere hente data og statistikk om besøkende på ditt nettsted. Et veldig nyttig verktøy, som vi anbefaler alle å bruke. Ønsker du å sette opp Google analytics, trykk her

Hvordan sette opp remarketing på Google?

  1. Logg på Google analytics eller lag en konto her.
  2. Gå til administrator/området/egenskapsinnstillinger.
  3. Her velger du å skru på annonseringsfunksjoner. Hvis du ikke finner dette alternativet er det fordi du ikke har en Google Universal Sporingskode, denne har ikke støtte for remarketing.Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.19.55
  4. Hvis du ikke har satt opp analytics, så går du bare tilbake til området og inn på sporingskode. Kopier sporingskoden og limer denne inn på nettsiden. Kontakt gjerne din nettsideleverandør for å få hjelp til dette.
  5. Hvis du allerede har limt inn en kode, trenger koden bare en lite modifikasjon. Da må du få limt inn følgende kode: ga(‘require’, ‘displayfeatures’); Denne skal limes inn mellom du linjer i sporingskoden, se bildet under:

    Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.24.00
    Sporingskode.
  6. Når du har gjort dette går du inn i analytics inn på /admin/området/remarketing/. Her setter du opp hvilket undersider du ønsker å spore og telle antalle besøkende. Her kan du sette opp så mange du ønsker.
  7. Videre logger du inn på Google Adwords med samme «logg inn» som Google Analytics eller en Adwords konto som er koblet til deres analytics konto. Så velger du Delt bibliotek/målgrupper. Her vil du finne de gruppene du har laget og velge å sette opp annonser mot de gruppene du ønsker.Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.27.16

Med remarketing kan du markedsføre din bedrift gjennom bilde og tekst. Du kan vise ditt merke og produkter til alle som har vært på nettsiden, og minne dem på hva du kan tilby dem. Det er viktig at du hele veien er flink til å tilpasse annonsene slik at det ikke oppfattes som spam. Store sider som Booking.com og Tripadvisor er viden kjent for å være litt «innpåslitne» når det gjelder remarketing annonser. Har du tilfeldigvis vært inne på siden, tar det kun få sekunder før det popper opp annonser på bloggen eller nettavisen du leser.

Her blir det viktig å sette en begrensning på hvor mange ganger en annonse skal vises til en person. Her baserer Google seg på et antall visninger per dag, så velg gjerne å vise en annonse maks 2-3 gang til hver person. Slik sikrer du at din bedrift ikke bli oppfattet som «spam».

Facebook.

Facebook sin remarketing baserer seg på mange av de samme aspektene som Google. Bare at her gjelder det annonser som vises på Facebook og deres samarbeidpartnere. Her vil du kunne rette annonsene mot publikum på Facebook og lage unike annonser mot personer som har besøkt ditt nettstedet, og vise disse på Facebook. Å sette opp en remarketing kampanje på Facebook krever at du har tilgang til en annonsekonto på Facebook. En business account.

Slik setter du opp en retmarketingkampanje på Facebook.

  1. Logg inn på din annonsekonto.
  2. Velg publikum.
  3. I høyre hjørne vil du se en knapp som heter: opprett publikum.Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.32.24
  4. Velg «opprett egendefinert publikum»
  5. Så velger du «trafikk på nettstedet».Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.32.35
  6. Før du får opprette et publikum, må du trykk på tannhjulet nederst i venstre hjørnet og velge vis pikselkode.Skjermbilde 2015-04-17 kl. 15.32.47
  7. Dette er den koden som må limes inn i nettstedkoden din for at Facebook skal kunne spore besøkende på ditt nettsted. Få hjelp av din nettstedleverandør hvis du ikke har tilgang eller kompetanse til å gjøre dette.
  8. Etter dette er gjort vil du kunne velge et navn på publikummet, velge om du vil spore personer som har besøkt spesifikke sider for eksempel handlekurv eller booking eller om du bare vil nå alle som har besøkt nettstedet ditt.
  9. Trykk deretter på fullfør.
  10. Du vil etter all sannsynlighet få beskjed om at publikummet er for lite. Dette er fordi du nettopp har limt inn koden og Facebook sporer kun trafikk fra dagen du limte inn koden og fremover. Det tar kun et par dager, så vil du se at et tall som viser antall personer i gruppen din.
  11. For å opprette en annonse, så huker du av publikummet og velger «opprette annonse». Etter dette er oppsettet helt likt som å sette opp en vanlig annonse på Facebook. Husk bare at dette publikummet vet hvem du er og allerede har besøkt nettstedet. Så annonsene bør ta hensyn til dette.

Remarketing er effektiv måte for din bedrift å øke konverteringen på ditt nettsted. Som annen markedsføring er det viktig å planlegge før du iverksetter en kampanje. Remarketing kan fort bli ansett som brudd på personvern og det er derfor viktig at annonsen er veldig relevant for målgruppen. Ønsker du hjelp til å sette opp en remarketing kampanje?

Kontakt oss:

Marius@contentio.no

98833406



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *