Logo

Hvordan bruke hashtags på Instagram og Facebook?

You are here:
  • Contentio
  • /  Norsk  /  Hvordan bruke hashtags på Instagram og Facebook?

Hvordan bruke hashtags på Instagram og Facebook?

Etter inntoget til Twitter, Facebook og Instagram har det dukket opp mange nye ord og uttrykk som har blitt en del av dagligtalen, men ingen ord er blitt mer brukt enn hashtag. Hashtag eller emneknagg på godt norsk, ble først kjent gjennom Twitter, men i dag brukes det flittige i mange sosiale medier. I dette innlegget forklarer hva, hvorfor og hvordan hashtag er viktig for din bedrift.

Hva betyr en hashtag? 

En hashtag er enkelt beskrevet en frase, stavet uten mellom og med # symbolet før ordet. Du kan putte dette hvor du vil i en setning og i forskjellige sosiale medier.

En hashtag knytter offentlige samtaler sammen, fra forskjellige brukere og legger det ut i en felles strøm. Som du kan finne ved å søke etter hashtag eller klikke på en #. Du kan også søke de opp i tredjepartsapper eller i google. For at en post med hashtag skal være søkbar og synlig må posten være offentlig.

Hva gjør en hashtag så bra? 

En hashtag gir deg som bedrift og privatperson en flott mulighet til å øke synligheten og engasjementet på sosiale poster. Den kan sette flere og ulike poster i en kontekst gjennom bilder og lignede poster fra andre. En hashtag gjør det også mulig at personer som ønsker å finne relevant informasjon om et tema, finner det i en hashtag feed som konstant oppdateres.

Hashtags brukes ofte til å samle samtaler rundt:

  • Arrangementer eller konferanser. #nobel2016
  • Katastrofer eller nødsituasjoner. #jesuischarlie
  • Ferier eller høytider. #påske
  • Generelle interessante temaer, som #vinterland
  • Populære hashtags som #tbt eller #motivationmonday

Nøkkelen til bruk av hashtag er å bruke de når den relevant for posten. Bruk de sparsomt og ikke bruk dem for mye. De kan være forvirrende, frustrerende eller bare irritere ditt publikum.

Hvordan fungerer Hashtags på Facebook 

Som tidligere forklart så binder en hashtag samtaler og bilder sammen og viser det i en samlet feed. Det som skiller bruken av hashtags på Facebook fra Twitter og Instagram, er at de fleste profilene på Facebook er private. Dette gjør at at hashtaggene ikke blir søkbare, som nevnt tidligere.

Hva betyr det? Det betyr at hashtaggene som er søkbare på Facebook ofte er fra bedrifter, store merker eller nyhetsbyråer, ikke fra privatpersoner.

Så hvordan bruke en hashtag på Facebook? 

For å bruke en hashtag på Facebook, er alt du trenger å gjøre og legge ut e innlegg på Facebook på din bedriftsside eller på din private profil som inneholder en #.

Hvis du ønsker at ditt innlegg skal være søkbart for alle, ikke bare dine venner, velg at innlegget skal publiserer offentlig. Dette gjelder kun private profiler. På din bedriftsside trenger du ikke å tenke på dette.

Skjermbilde 2016-02-15 kl. 12.38.24

Når du har lagt ut innlegget vil hashtaggen bli klikkbar, som gjør at ved å klikke blir du tatt med til hashtag feeden.

Skjermbilde 2016-02-15 kl. 12.42.15

 

2. Hvordan bruke hashtags på Instagram 

Hashtags på Instagram samler alle bilder og videoer fra forskjellige brukere sammen i en feed, akkurat som på Twitter og Facebook. Dette betyr at bildene til brukere som ikke er koblet sammen på noen andre måter, kan vises i samme feed og skap en relasjon mellom disse to kontoene.

Slik ser hashtagfeeden #vinter ut:

12746198_10156548185075385_431719814_n

Legg merke til at hashtagfeeden på Instagram er enklere enn Twitter og Facebook. Her kan du se tre forskjellige kategorier:

  • Relaterte hashtags
    • Alle relaterte hashtags som #vinterland, #vinterferie eller lignende.
  • Toppinnlegg
    • Dette er de ni innleggene som har brukt samme hashtag som har fått mest engasjement – som vanligvis kommer fra kjente personer eller store bedrifter.
  • Nyeste innlegg
    • En live stream av alle instagram innlegg som har brukt denne hashtaggen.

Hvordan bruke hashtag på Instagram. 

Hvis du ønsker å bidra i diskusjoner med en hashtag, er alt du trenger et bilde eller video og en offentlig profil. Merk bilde med den hashtaggen du vil og trykk publiser, og ditt bilde blir lagt til i hashtagfeeden.

Hashtags på Instagram er en god måte for din bedrift å spre ditt innhold til nye potensielle følgere og kunder. Men husk at innlegget må være relevant og passer for innlegget ditt. Overbruk av hashtags fører kun til at ditt innhold ikke blir relevant for mottakerne og kun kan være til irritasjon for mottaker.

Hold deg til tre hashtags! Det er sjeldent at innlegget ditt trenger flere hashtags enn tre for å treffe riktig publikum. Målet med hashtags bør være å motta økt engasjement fra relevant brukere.

En hashtag er ikke der bare for flere likes eller følgere:) Brukes den riktig kan det faktisk skape verdi.

Hvordan finne en relevant og god hashtag? 

Det er enkelt å søke etter hashtags i Instagram. Skriv inn ordet du tenker på, trykk søk og velg tagger. Da vil du også få forslag til andre populære tagger som du kan vurdere.

For at en hashtag skal ha en hensikt bør det være i brukt jevnlig og være synlig ved søk. Med det mener vi at du helst ikke skal måtte bla for lenge før du finner den.

Contentio har lang erfaring med sosiale medier og hjelper gjerne din bedrift på Instagram og Facebook, slik at du kan øke din konvertering i dag.

Ta kontakt:

Marius@contentio.no



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *