Logo

Hvordan lage et godt nyhetsbrev?

You are here:

Hvordan lage et godt nyhetsbrev?

Nyhetsbrev er en av de beste måtene for digital markedsføring, spesielt mot eksisterende kunder. Gjennom nyhetsbrev kan du pleie og vedlikeholde kundene dine. Et nyhetsbrev har til hensikt å markedsføre din bedrift og deres merkevare. Et nyhetsbrev er relevant for mottaker og gir mottaker en form for nytte, men det er utfordring å lage effektive nyhetsbrev. Vi gir deg 8 tips til hvordan du lager ,er effektive nyhetsbrev.

Bilde under er hentet fra mckinsey.com og viser hvordan nyhetsbrev er mer effektivt enn Facebook, når det kommer til å skape handling hos kunden. Denne undersøkelsen er fra 2013 og vi kan anta at denne pilen bare forsetter oppover.

Å lese e-post er noe nesten alle gjøre flere ganger i løpet av en dag. Alle som jobber mye foran en datamaskin, kan skrive under på at vi får mye ubrukelig e-poster i løpet av en dag. Det er derfor essensielt å kunne komponere gode nyhetsbrev for å skille deg ut i mengden.

E-post markedsføring assosieres ofte med Spam og mottaker skjønner sjelden hvorfor hun/han mottar så mange e-poster fra ukjent bedrifter. Dette er et viktig aspekt ved nyhetsbrev. Kunden må skjønne hvorfor hun/han mottar mail fra deg. Nyhetsbrevet skal representere deg som bedrift og oppfylle mottakers forventninger. Husk at de har meldt seg på nyhetsbrevet for en grunn.

Nedenfor har vi presentert 10 tips for å optimalisere dine nyhetsbrev

1. Følg loven.

Dette handler om at alle som mottar ditt nyhetsbrev alltid skal samtykke til å motta nyhetsbrevet. Her er mange av de ulike verktøyene for nyhetsbrev strenge og lar deg ikke sende ut nyhetsbrev hvis du ikke har fått tillatelse av mottaker. Sørg derfor for å alltid følge loven!

Marksføringsloven sier: e-post og SMS er forbudt dersom du ikke har fått aktivt samtykke eller dersom det ikke er en eksisterende kunde. Et unntak er å sende til bedrift e-post, som post@bedrift.no. Det er kun til privatperson du trenger tillatelse.

Det er mange aktører som bruker metoder som kan sees på som slue for å få tilgang til din e-post. Ved for eksempel å ha det i vilkårene ved registrering og lignende. Dette kan du selvfølgelig gjøre, men det er viktig å huske på at nyhetsbrev er med på å bygge ditt omdømme og rykte. Så en mail som ikke er velkommen i innboksen, kan fort være med å skapet et dårlig inntrykk av din bedrift.

Følg derfor alltid loven! Det er bedre å sende til 10 personer som ønsker å høre fra deg, enn til 100 som ikke vet hvem du er og ikke vet hvorfor de får mail.

2. Gjør det enkelt å melde seg på.

For at du skal kunne sende ut nyhetsbrev, må du ha noen å sende mail til. Lag et sign-up skjema som du intergrerer på alle digitale plattformer; Facebook, Nettside osv. Legg gjerne ut noen innlegg som beskriver hva du mottar hvis om du melder deg på deres nyhetsbrev.

De fleste verktøy har ferdig skjemaer som du enkel fyller ut. De har også gjerne applkasjoner som gjøre du kan legge det ut på sosiale medier og nettside.

Påmeldingen bør være veldig enkelt og ta kort tid. Det er også å vise verdien og hvilken nytte kunden får ved å melde seg på ditt nyhetsbrev. Husk at alle nyhetsbrev må gi mottaker muligheten til å melde seg av!

3. Planlegg

Hvem er det som skal motta e-posten din? Hva slags informasjon ønsker de? Hva skal du formidle?

Lag en liste over hva du ønsker å sende ut og hva slags innhold dere må produsere. Hvor ofte skal dere sende ut? Hvilke dager? Skal dere publisere det på flere kanaler?

En godt plan er grunnsteinen for å lykkes med nyhetsbrev. Hvis du har mange av punktene over klare, vil det også bli lettere å produsere nyhetsbrev.

4. Oppfordre til handling.

Gode nyhetsbrev beskriver kjapt og enkelt hva budskapet i e-posten er. Hva ønser du mottaker skal gjøre?

– Link til nettbutikk.

– Laste ned et dokument.

– Slik kommer du i gang!

– Benytt deg av vårt tilbud!

– Kjøp nå og få rabatt!

Untitled

5. Segmenter.

Du ønsker alltid at de rette menneskene skal motta ditt nyhetsbrev. Har du derfor mulighet til å segmentere etter; alder, kjønn, geografi, interesse, adferd eller lignende. Gjør det!

Lag egne grupper innenfor de ulike segmentene, slik at du enkelt kan differensiere hvem som skal motta de ulike nyhetesbrevene. I sammenheng med adferd kan du lage nyhetsbrev som automatisk blir sendt ut til personer som gjøre en bestemt handling på deres nettsted.

Et viktig element her er å skrive til de ulike segmentene. Med dette mener vi at du bør forstille deg en person i målgruppen som du skal skrive til. På denne måten sørger du for at nyhetsbrevet blir mer personlig og du holder innholdet relevant for mottaker.

6. «Timing is everthing»

489191830_640

«Alt er tima og tilrettelagt» sitat Egon Olsen.

Tilpass deg sesonger, arrangementer og snakkiser. Gi tilbud på shorts når sommeren slår inn for alvor eller tilby booking når værmeldingen bare viser sol. Følg med på nyheter og trender i media og på sosiale medier som kan være relevant for ditt nyhetsbrev, og prøv å bruke det til din fordel.

Men med timing er det viktigst aspektet; hvilken dag og tidspunkt.

Når leser mottakeren din mail og når ønsker du at den blir lest?

– På jobb

– På vei hjem fra jobb

– I sofaen

En generell regel er gjerne å ikke sende mandag før klokken 12 og fredagen etter klokken tolv. Vi vet alle hvordan det er å komme på jobbe på mandag og motta en haug med mail. Da blir fort ditt tilbud borte til fordel for mer relevante jobbmailer. Samme gjelder når du sitter og venter på helg på en fredag. Det kan være mottaker går tidlig og da ser ikke mottaker mailen før mandag morgen.

Følg med på statistikken og hvilke tidspunkt som gir høy andel åpninger og handlinger.

7 Emnfeltet – hvordan selge seg på en linje?

Det er ikke noe poeng å sende ut nyhetsbrev, hvis de ikke blir åpnet. Det er her emnefeltet kommer inn.

Det er her du skal vekke nysgjerrigheten til mottaker slik at hun/han åpner mailen. Test ut flere metoder og se hva som funker for ditt publikum. A/b testing gjør det veldig enkelt å teste ulike emnefelt mot hverandre.

Vær personlig, hold deg til et tema, bruk få ord og appeller til følelser, er noen enkle tips. Du ønsker å vekke noe i mottaker som sier at dette har jeg interesse av lese.

8 La deg inspirere.

Ikke nøl med å sjekke hva andre gjør. Det er gjerne her du finner inspirasjon, som gir deg ideer til hvordan du kan utforme ditt nyhetsbrev. Sjekk hva konkurrentene og hva de største aktørene gjør. Meld deg på deres nyhetsbrev og se hvordan de jobber.

9. Bruk de som kan det.

Det finnes uttallige verktøy som gjør det enkelt å sende ut nyhetsbrev. Vår favoritt er Mailchimp. Et enklere verktøy skal du lete lenge etter. Her får du alt du trenger, satt opp på oversiktlig måte. I tillegg blir du hele veien fulgt opp og får hjelp gjennom hele prosessen.

Ønsker du mer informasjon og hjelp til å sette opp nyhetsbrev?

Ta kontakt!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *