Logo

Hvordan lage Instagram annonser

You are here:

Hvordan lage Instagram annonser

Instagram annonsering har vært tilgjengelig for bedrifter i Norge siden oktober. Flere bedrifter har testet ut den nye betalte kanalen med varierende resultater. Instagram er en ny annonekanal, som krever kreative annonser og spesielt oppsett. Så hvordan lage en super Instagram annonse?

I dette innlegget vil vi gå gjennom hvordan du som bedrift kan få tilgang til og sette opp Instagram annonser. Alt du trenger er en Facebook side og en Instagram konto.


Steg 1 

Det første du må gjøre er å koble sammen deres Instagram konto mot deres Facebook side.

Gå til Facebook siden og trykk på innstillinger.

I menyen til venstre er det et felt som heter Instagram annonser. Trykk på denne og trykk koble til, fyll inn brukernavn og passord til Instagram kontoen og trykk fullfør.

Du vil få opp et bilde hvor det står hvilken konto som er koblet til. Dette er kontoen som vil representere annonsen på Instagram.


Steg 2 

Nå som du har koblet til Instagram kontoen går du inn i Ads manager. Hvis du ikke har en annonsekonto,  oppretter du dette her: https://www.facebook.com/ads/manager/creation/.


Steg 3 

BRUK POWER EDITOR!

Det er her mange går feil.  For at du som bedrift skal kunne bruke annonser på Instagram må du bruke Power Editor. Power editor er en funksjon i annonsekontoen som tillater grundigere redigering av dine annonser.

Power editor finner du på i menyen på toppen i din annonsekonto.

NB! Når du skal bruke power editor er det viktig at du bruker Google Chrome som nettleser. Dette er den eneste nettleseren som støtter Power editor.

Når du har gjort dette blir du bedt å om å laste ned informasjon fra din annonsekonto til power editor. Trykk OK.Uten navn.001


Steg 4 Lage kampanje

Nå er du et steg nærmere å lage din Instagram annonse. Det neste steget blir å opprette en kampanje i Power editor. Til venstre under «administrer annonser» finner du en knapp som heter opprett kampanje. For nærmere forklaring kan du se her.

Videre får du opp et vindu med kampanjenavn, annonsesett og annonse. Under kampanjenavn velger du opprett ny. Her er det viktig at du velger en følgende annonsetyper:

  • Klikk til nettsted
  • Konvertinger på nettsted
  • Engasjement på sideinnlegg
  • Mobilappinstalleringer
  • Mobilappengasjemen
  • Videovisninger

Dette er annonsetypene som kan bruker på Instagram.

Skjermbilde 2015-12-07 kl. 14.25.04


Steg 5 Nå ditt publikum på Instagram. 

Når du har opprettet kampanjen og valgt annonsetype. Skal du redigere annonsesettet. Her velger du budsjett, tidsperiode, publikum(målgruppe) og plassering. Under plassering vil du se valget «Instagram annonsering». Vær sikker på at du har huket av for dette og huket vekk de andre valgene. Du ønsker kun å annonsere på Instagram, dette er viktig for de neste stegene.  Skjermbilde 2015-12-07 kl. 14.12.58

I denne prosessen velger du også hvilken Facebook side som skal være koblet mot annonsen. Her er det viktig at du velger den siden som er relevant for Instagram kontoen.

Instagram anbefaler å velge å betale for antall klikk til nettside. Vi tar et eksempel:

Ole sin sportsbutikk har et budsjett på 250 kr per måned. Hans målgruppe er mobilbrukere som bor i en 15 mils radius rundt hans butikk i Trondheim, som er interessert i langrenn

Ole skal ha et stort salg på langrennstutstyr lørdag 20 desember, så han velger å kjøre annonsen 5 dager før salget starter.

Ole liker å lage kreative og morsomme annonser som han kun kjører 5 dager, for og så bytte. Dette er fordi han merker at målgruppen fort går lei av å se samme annonse mange ganger.

Skjermbilde 2015-12-07 kl. 14.18.43


Steg 6 Lage annonse

Du har nå kommet til det viktigste steget. Her skal du legge inn URL’en målgruppen skal komme til når de klikker på annonsen. Her skal du også legge inn teksten, du har 300 tegn på å formidle ditt budskap.

Under tekstfeltet, vil du ha muligheten til å laste opp bildet du vil ha i annonsen. Du kan velge å ha et bilde eller en bildekarusell.

Siden Instagram er en fotodeling-app, er det viktig å velge et visuelt appellerende bilde som kan øke klikkraten og gi deg lavere cost-per-click. Velg et bilde som passer til ditt merke, samtidig som det promoterer produktet/tjenesten du ønsker å selge.

Etter du har lastet opp bildet og satt inn tekst, vil du også få muligheten til å legge ved en handlingsknapp som vil vises under din annonse. Du kan velge mellom ulike alternativer, velg den knappen som passer til ditt budskap og hvilken handling du vil utløse.

Vi forsetter med eksempelet:

Ole ønsker å få folk inn på sitt nettsted for å se alle tilbudene. Så han velger «finn ut mer».

Ole ønsker å reklamere for alle langrennsnyhetene han har fått inn, så han velger et bilde med som spiller på følelsen av å ta på seg skiene og gå ut på fjellet. Som dette:

Langlauf
Bildet er hentet fra: Kitzsteinhorn Cross-Country-Skiing

NB! Du er viktig å ha i bakhodet han bildet ditt skal skille seg ut i mengden og appellere til målgruppen din.


Steg 7 Last opp endringer. 

Etter du er ferdig med din kampanje og annonsene, så trykker du på «last opp endringer»(grønn knapp på toppen av siden). Dette gjør at annonsen blir lastet opp til Facebook sitt ads team som går gjennom annonsen og sjekker at alle retningslinjer blir fulgt. Instagram annonser følger samme retningslinjer som Facebook, med feks maks 20% tekst i bildet og andre regler. Reglene finner du her.

Contentio tilbyr kurs for bedrifter som ønsker å lære og sette opp annonser på Instagram. Ta kontakt: marius@contentio.no

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *